A  condição colocada pela Alemanha para o chamado 2º programa da tróica  representa, pura e simplesmente, a ocupação da Grécia e a sua governação  por um Comissário designado pela União Europeia, ou seja, pela Senhora  Merckel. Na verdade, e segundo refere uma notícia publicada pelo “I”  online, «O documento que defende a ocupação de Atenas foi divulgado pelo  “Financial Times”. Está lá escrito que para ter acesso ao segundo  programa de resgate, a Grécia terá de ser obrigada “a transferir a  soberania nacional para a União Europeia, em matéria de orçamento,  durante algum tempo”. O texto sugere que “um novo comissário do  orçamento nomeado pelo eurogrupo ajudará a implementar reformas”. “O  comissário terá largas competências sobre a despesa pública e um direito  de veto contra decisões orçamentais que não estejam em linha com os  objectivos orçamentais e a regra de dar total prioridade ao serviço da  dívida." 
Segundo  a Reuters, esta tentativa alemã de governar Atenas pode ser estendida a  outros países, como Portugal. Uma fonte do governo alemão disse à  agência que esta proposta não se destina apenas à Grécia, mas a outros  países da zona euro em dificuldades que recebem ajuda financeira e não  são capazes de atingir os objectivos que acordaram.» 
Para quem ainda invoca ter dúvidas sobre o que nos espera se não derrubarmos o actual Governo e não impusermos uma mudança de rumo ao País, aqui ficam o documento referido (retirado do próprio “Financial Times”) e uma previsão da OCDE.
Para quem ainda invoca ter dúvidas sobre o que nos espera se não derrubarmos o actual Governo e não impusermos uma mudança de rumo ao País, aqui ficam o documento referido (retirado do próprio “Financial Times”) e uma previsão da OCDE.
Assurance of Compliance in the 2nd GRC Programme 
I. Background 
According  to information from the Troika, Greece has most likely missed key  programme objectives again in 2011. In particular, the budget deficit  has not decreased compared to the previous year. Therefore Greece will  have to significantly improve programme compliance in the future to  honour its commitments to lenders. Otherwise the Eurozone will not be  able to approve guarantees for GRC II. 
II. Proposal for the improvement of compliance 
To  improve compliance in the 2nd programme, the new MoU will have to  contain two innovative institutional elements on which Greece will have  to commit itself. They will become further prior actions for the second  programme. Only if and when they are implemented, the new programme can  commence: 
1. Absolute priority to debt service 
Greece  has to legally commit itself to giving absolute priority to future debt  service. This commitment has to be legally enshrined by the Greek  Parliament. State revenues are to be used first and foremost for debt  service, only any remaining revenue may be used to finance primary  expenditure. This will reassure public and private creditors that the  Hellenic Republic will honour its comittments after PSI and will  positively influence market access. De facto elimination of the  possibility of a default would make the threat of a non-disbursement of a  GRC II tranche much more credible. If a future tranche is not  disbursed, Greece can not threaten its lenders with a default, but will  instead have to accept further cuts in primary expenditures as the only  possible consequence of any non-disbursement. 
2. Transfer of national budgetary sovereignty 
Budget  consolidation has to be put under a strict steering and control system.  Given the disappointing compliance so far, Greece has to accept  shifting budgetary sovereignty to the European level for a certain  period of time. A budget commissioner has to be appointed by the  Eurogroup with the task of ensuring budgetary control. He must have the  power a) to implement a centralized reporting and surveillance system  covering all major blocks of expenditure in the Greek budget, b) to veto  decisions not in line with the budgetary targets set by the Troika and  c) will be tasked to ensure compliance with the above mentioned rule to  prioritize debt service. 
The  new surveillance and institutional approach should be formulated in the  MoU as follows: “In the case of non-compliance, confirmed by the ECB,  IMF and EU COM, a new budget commissioner appointed by the Eurogroup  would help implementing reforms. The commissioner will have broad  surveillance competences over public expenditure and a veto right  against budget decisions not in line with the set budgetary targets and  the rule giving priority to debt service.” Greece has to ensure that the  new surveillance mechanism is fully enshrined in national law,  preferably through constitutional amendment.
 (Fonte: "Expresso")
(Publicado em Blog Garcia Pereira)


Nenhum comentário:
Postar um comentário